Bjørn Ouslands nye bok, OPPOVER, gir et spennende og spektakulært innblikk i tidlig luftfartshistorie.

BJØRN OUSLAND MED IMPONERENDE BOK OM ROALD AMUNDSENS SPEKTAKULÆRE LUFTFERDER

Bjørn Ousland har utgitt flere bøker om norsk polarhistorie. I 2014 fikk han Kulturdepartementets spesialpris for sin polarserie. Serien har høstet gode kritikker og er en viktig dokumentasjon og unik formidling av vår polarhistorie. Nå er han ute med nok en gjennomillustrert sakprosabok for unge, der vår ekspedisjonshistorie står i fokus: OPPOVER - Roald Amundsens spektakulære luftferder.

OPPOVER er intet mindre enn en ekstraordinær bokutgivelse med spektakulært innhold. Bjørn Ouslands illustrasjoner fremstår som en helt avgjørende del av historien han forteller, og for de tekniske og historiske fakta han formidler. Boken handler ikke bare om pioneren og eventyreren Roald Amundsens luftferder - og endelikt i 1928. Den gir også et spennende innblikk i tidlige luftfartshistorie med detaljerte illustrasjoner av ulike flytyper og tekniske detaljer. Han sveiper også innom datidens politiske strømninger, som dannelsen av Mussolinis fascistparti i Italia (1924), som bidro til at Amundsens samarbeidspartner og rival, den berømte italienske luftskipskonstruktøren, obersten og antifascisten Umberto Nobile, ble degradert og forlot hjemlandet. Amundsens polarskute «Maud», som nå er tilbake i Norge etter 85 år på sjøbunnen, har også en plass i boken.

Bjørn Ousland (f. 1959) er fra Nesodden. Han er utdannet tegneserieskaper, men har utgitt bøker i flere sjangere. Illustrasjonene står imidlertid sentralt i alle bøkene. Ousland er kritikerrost og har mottatt en rekke priser for sine tegneserier, barnebokillustrasjoner og barnebøker. Seriene og bøkene hans er utgitt i bl.a. Danmark, Finland, India, Kina, Russland, Sverige, Tyskland og USA. Han har hatt flere separatutstillinger og er innkjøpt av Nasjonalbiblioteket. I Oppover har han videreutviklet sin strek og fortellerteknikk på en måte som gjør ham til en av de fremste sakprosafortellerne innenfor denne visuelle formen.

Bjørn Ousland:
Oppover. Roald Amundsens spektakulære luftferder
Kr 299,-