I Kvernelands elleville gotiske fortelling drives kunstneren Edvard Munch av helt andre lyster enn hva man kanskje ville tro...

Steffen Kvernelands roman Vampyr kan bli film

Illustratør og tegneserieforfatter Steffen Kverneland romandebuterte i 2016 med den gotiske romanen Vampyr. Nå har produksjonsselskapet Maipo Film sikret seg retten til å lage film av den blodige og elleville fortellingen med kunstneren Edvard Munch i hovedrollen.

Steffen Kverneland er en av våre mest profilerte tegneserieforfattere og illustratører. Men romandebuterte gjorde han først i 2016 med den illustrerte gotiske romanen Vampyr, en gotisk røverroman om den dystre hemmeligheten bak en av nasjonens største malere, om svik, fortvilelse og syk kjærlighet, sett gjennom øynene til en forfyllet tegneserieskaper. Boken fikk fin mottagelse og gode anmeldelser i Dag og tid og NRK.

Maipo Film så tidlig et potensial i boken, og produsentene Petter Onstad Løkke og Cornelia Boysen har nå sikret selskapet retten til å adaptere romanen til film.

"Med sitt spennende univers og unike vri på Edvard Munch så vi umiddelbart et stort filmatisk potensial i Vampyr. Vi gleder oss til å ta fatt på utviklingen av historien som spillefilm." sier produsentene.

"Det er en enestående mulighet for at denne fantastiske fortellingen – en mørk og gotisk roman, ulikt alt annet som er skrevet om vår største maler – kan nå et større publikum. Vi er fra oss av begeistring." sier Anders Heger, som er Steffen Kvernelands redaktør i Cappelen Damm forlag.

"Det føles godt å legge denne særdeles originale historien i hendene til en så profesjonell produsent som Maipo Film" sier Anette Garpestad, som er ansvarlig for filmrettigheter i Cappelen Damm Agency. "Vi har samarbeidet godt med Maipo også med tidligere prosjekter, slik som Flåklypa-filmene, og har svært god erfaring med dem. Vi krysser fingrene og håper på å etter hvert se Vampyr på det store lerretet."

Entusiastisk forfatter
Forfatteren er også svært entusiastisk for prosjektet, og håper på å etterhvert se universet sitt på et stort lerret. "Jeg ble hoppende glad da jeg hørte at Maipo ville lage film av Vampyr. Mens jeg skrev boka så jeg hele tida for meg handlingen som en film, så dette blir som å få drømmene realisert. Jeg er sikker på at Maipo vil lykkes i å lage en forrykende spennende, grotesk og skummel film av boka. Oslo og Munch på sitt aller mest skremmende, det kan jo ikke gå galt." sier Kverneland da han blir spurt om hva han tenker om at muligheten nå finnes for at boken hans blir film.

Steffen Kverneland (f. 1963) er en prisbelønnet norsk tegneserieskaper og illustratør, mest kjent for Amputerte klassikere (1994-2001), Olaf G. (2004, laget i samarbeid med Lars Fiske) og Munch (2013), som han også vant Brageprisen for i klassen for sakprosa. Kverneland ble også nylig tildelt Bokkunstprisen i forbindelse med Grafills arrangement Årets vakreste bøker.

Siden selskapet ble stiftet i 2000 har Maipo Film produsert mer enn 35 filmer og TV-serier, inkludert blant annet Askeladden – I Dovregubbens Hall, Solan og Ludvig-filmene og Oscar-nominerte Elling. I 2018 kommer også storsatsingene Lykkeland på NRK og filmen om Sonja Henie. Maipo er et av de ledende produksjonsselskapene i norsk filmbransje med fokus på å produsere kvalitetsfilm for et bredt publikum. Selskapet har også et solid fundament i det nordiske markedet.