Gå videre til innhold
Joar Haga og Bård Norheim har gjennom flere år forsket på hvordan en leder bør tale for å framstå troverdig og overbevisende – i møte med ansatte, kunder og et videre publikum. (Foto: Jo Stevenson / NLA Høgskolen)
Joar Haga og Bård Norheim har gjennom flere år forsket på hvordan en leder bør tale for å framstå troverdig og overbevisende – i møte med ansatte, kunder og et videre publikum. (Foto: Jo Stevenson / NLA Høgskolen)

Pressemelding -

Kunsten å tale til nordmenn: Ny bok gir deg gode tips og verktøy for å tale overbevisende til et norsk publikum

Kunsten å tale til nordmenn tar Bård Norheim og Joar Haga for seg hvordan man taler overbevisende, effektivt og med troverdighet til et norsk publikum. Håndboka er en gullgruve for alle som ønsker å treffe nordmenns hoder og hjerter med talene sine, det være seg på arbeidsplassen, etter små og store tragedier, eller i forbindelse med merkedager og feiringer. 

Hvordan sier du unnskyld på norsk, altså på en måte som gjør at nordmenn godtar unnskyldningen din?
Hvordan taler du etter en katastrofe eller ulykke? Og kan du bruke humor i en trøstetale?
Hvordan når du fram til publikum når du skal holde en 17. mai-tale eller tale i en konfirmasjon, et bryllup eller en bursdag?
Hvilke referanser, motiver, symboler og metaforer er det som særlig appellerer til nordmenn ved disse anledningene?

Interessant nok synes det ikke å være appellen til suksess og framgang som vinner det norske publikums hengivenhet. Snarere er det at taleren evner å beskrive virkeligheten, med alle dens skjevheter og lidelser, på troverdig vis. Gjennom en lang rekke eksempler på vellykkede taler til et norsk publikum – fra Fridtjof Nansen til Petter Northug – viser forfatterne, med henvisning til innsikter fra retorikken, hvordan gode taler bør utformes og presenteres.

Bård Norheim (NLA Høgskolen) og Joar Haga (VID) har gjennom flere år forsket på hvordan en leder bør tale for å framstå troverdig og overbevisende – i møte med ansatte, kunder og et videre publikum. I boken The Four Speeches Every Leader Has to Know (2019) identifiserte de fire ulike taletyper som alle ledere bør kunne: åpningstalen, bøddeltalen, trøstetalen og avskjedstalen. Disse danner utgangspunktet for Kunsten å tale til nordmenn, der forfatterne viser hvordan de forskjellige taletypene kan anvendes i en norsk kontekst.

Related links

Emner

Kategorier

Kontakter

Tone Hansen

Tone Hansen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 92435573
Ole Bjerkebakke

Ole Bjerkebakke

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig Skjønnlitteratur +47 905 91 564
Vibeke Christiansen

Vibeke Christiansen

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig livsstil og krim & underholdning 41299950

Rikke Elling Grønvold

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig barne- og ungdomsbøker 99743904

Norges største bokforlag med utgivelser innen de fleste fagområder

Cappelen Damm er Norges største forlag. Forlaget utvikler, formidler, selger og distribuerer kunnskap, kultur og leseopplevelser til voksne og barn.