Tore Rems bok om Hamsun får strålende dansk kritikk

Strålende danske kritikker til Tore Rems bok om Hamsun
Tore Rems bok Knut Hamsun Reisen til Hitler ble omtalt som et biografisk mesterstykke da den utkom i 2014. Norsk kritikerlag var også imponert over Rems grundighet og formidlingsevne, og ga boken Kritikerprisen for beste sakprosa: – Rem viser på overbevisende måte hvordan Hamsun bygde myter rundt seg, men også hvordan mytene om Hamsun ble brukt av et totalitært regimes propagandaapparat. Resultatet er drivende godt – velskrevet og nyskapende, skrev nominasjonsjuryen i sin uttalelse.

Rettighetene til den kritikerroste dokumentaren ble raskt solgt til Russland, Sverige, Tyskland, Brasil og Danmark. Nå er nylig boken utkommet i Danmark og anmelderne har også der vært meget begeistret. "Sjældent er en kunster og en periode blevet belyst så kompetent", skriver Jens Henneberg i Nordjyske Stiftstidende og gir boken terningkast 5. Også Berlingske Tidende og Politiken kaster 5 på terningen.

Stor satsning for lite forlag
Det er det nye, danske forlaget Vild Maskine som står bak den danske utgivelsen, og forlegger Mads Heinesen forteller:
-Da vi indkøbte bogen til udgivelse på dansk havde vi faktisk ikke udgivet en eneste bog på forlaget Vild Maskine, så det har selvsagt været en stor mundfuld for et lille, nystartet forlag at udgive så kompleks stor og dyr en sag. Men vi var meget determinerede omkring denne bog – vi skulle bare have fat i den, fordi den var så stærk, smuk og vigtig en bog, og vi er ekstremt stolte over, at det hele er lykkedes så godt. Derfor er vi også ekstra stolte over, at de danske medier har anerkendt bogen i så høj grad, som de har. Den har fået fremragende omtale i stort set alle de vigtigste danske medier, alt lige fra de største nyhedsudsendelser i fjernsynet til de vigtigste radioprogrammer samt anmeldelser og interviews med forfatteren i aviserne, og der kommer stadig omtale dryppende fra forskellige medier. Så kan man vist ikke forlange meget mere!

Les flere anmeldelser her:http://www.vildmaskine.dk/tore-rem/

Hamsuns reise
Knut Hamsun. Reisen til Hitler handler først og fremst om de sju dagene Hamsun er på reise til og fra Hitler, men den begynner med forfatterens livsreise. Fra opprøret mot Ibsen, via Nobelpris og berømmelse, til Ossietzky-saken, krigsskriveriene og forfatterens forhold til «jødespørsmålet». Slik belyser denne boka ikke bare den begivenhetsrike, kortere reisen til Hitler, men også episoder fra den lengre reisen som formet Hamsuns holdninger og selvforståelse.

Hvorfor ikke ansvarliggjøre Knut Hamsun?
Les intervju med Tore Rem på