Gå videre til innhold
Det engelskspråklige markedet er svært vanskelig å komme inn på for oversatt litteratur, men Hilde Østbys nye bok har kommet gjennom nåløyet
Det engelskspråklige markedet er svært vanskelig å komme inn på for oversatt litteratur, men Hilde Østbys nye bok har kommet gjennom nåløyet

Pressemelding -

Dagdrømmerne skal redde verden - Hilde Østbys bok om kreativitet inntar det engelskspråklige markedet

Da Hilde og Ylva Østby skrev boken Å dykke etter sjøhester om hukommelsen vekket den umiddelbart stor interesse ute i verden. Boken ble solgt til hele 20 land, inkludert store språkområder som Tyskland, Frankrike, Russland, Australia, Spania, USA og Canada. 

Nå er Hilde Østby igjen bokaktuell. Hun har skrevet Kreativitet. Hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden. Umiddelbart etter lanseringen av den nye boken kom det bud fra Greystone Books i Canada, som ønsket å kjøpe de engelskspråklige rettighetene til Østbys bok. De mener historien er velskrevet, informativ og en meget kraftfull kombinasjon av personlig memoar og lærerik kunnskapsformidling. Forlaget er så begeistret for boken at de også har bedt om opsjon på Østbys kommende bøker for å kunne satse videre på hennes forfatterskap.

-Jeg er stolt og glad over å få nå ut med et livsviktig budskap i den engelsktalende verden. Vi trenger kunnskap om kreativitetens vilkår mer enn noen sinne, når vi skal gi oss i kast med å løse globale problemer som klimakrise og pandemier, sier forfatter Hilde Østby selv om den gode nyheten.

Det er imidlertid ikke bare det engelskspråklige markedet som har vært tidlig ute med å sikre seg rettighetene til denne boken.
Marginesy Publishing House har kjøpt rettighetene for å utgi boken på det polske markedet.

Nordisk sakprosa blir lagt merke 
-De siste årene har vi sett en økende interesse for gode, populærvitenskapelige bøker internasjonalt, forteller Ingvild Haugland som er leder av Cappelen Damm Agency. -Noe av grunnen til dette er den gjennomarbeidede kvaliteten i nordisk sakprosa som blir lagt merke til ute i verden. Det er likevel ekstra gøy når vi får på plass salg til det engelskspråklige markedet, og spesielt til en forlegger med en så stor gjennomslagskraft som Greystone.

Hilde Østbys nye bok er en fortelling om kreativitetens historie og hvordan hjernene våre egentlig er skrudd sammen.
-Dette er et universelt emne som fenger uavhengig av nasjonalitet. Og ikke minst, bokens tema er høyaktuelt nå i vår tid. Mange opplever i disse dager store utfordringer, krise og sorg, og det forløser utrolig nok kreativitet ettersom det tvinger oss til å tenke ting på nytt, forteller Ingvild Haugland. -Som Østby skriver: Håp ligger i gode ideer. Gode, banebrytende ideer oppstår blant annet når vi dagdrømmer. Og verdien av å dagdrømme kan du lese mer om i denne svært underholdende og kunnskapsrike boken.


Lanserte bok med eget kreativitetshow:
Hilde Østby inviterte til digtal boklansering. Med seg på scenen hadde hun redaktør Erik Møller Solheim. Sammen tok de imot noen av Norges mest kreative folk: Else Kåss Furuseth, Maja Lunde, Peder Kjøs, Anna Fiske, og poet Kjersti Bjørkmo. Opptak fra LIVE-sendingen kan du se på boktips.no

Related links

Emner

Kategorier

Kontakter

Tone Hansen

Tone Hansen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 92435573
Ole Bjerkebakke

Ole Bjerkebakke

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig Skjønnlitteratur +47 905 91 564
Vibeke Christiansen

Vibeke Christiansen

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig livsstil og krim & underholdning 41299950

Rikke Elling Grønvold

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig barne- og ungdomsbøker 99743904

Norges største bokforlag med utgivelser innen de fleste fagområder

Cappelen Damm er Norges største forlag. Forlaget utvikler, formidler, selger og distribuerer kunnskap, kultur og leseopplevelser til voksne og barn.