Gå videre til innhold
«... en nydelig oppvekstroman om eksistensiell angst og opprør mot konvensjoner.», skrev anmelder Inger Bentzrud i Dagbladet da "Femten år. Den revolusjonære våren" ble lansert i Norge august 2022. Foto: Lina Hindrum
«... en nydelig oppvekstroman om eksistensiell angst og opprør mot konvensjoner.», skrev anmelder Inger Bentzrud i Dagbladet da "Femten år. Den revolusjonære våren" ble lansert i Norge august 2022. Foto: Lina Hindrum

Pressemelding -

Dansk ros til Vigdis Hjorth

Vigdis Hjorths siste roman, Femten år. Den revolusjonære våren, er nå lansert i Danmark. I løpet av få dager er boken anmeldt i alle de toneangivende, danske avisene.


Lanseringen av Vigdis Hjorths roman Arv og miljø i 2016 ble starten på et stort gjennombrudd for Hjorths forfatterskap i Danmark. Forlaget Turbine fulgte raskt opp suksessen og utga romanene Er mor død, Lærerinnens sang og Om bare. De danske kritikerne jublet over Vigdis Hjorth, og kalte romanene fabelaktige, intense og rå. I disse dager hyller igjen anmelderne Hjorth, og hennes roman Femten år. Den revolusjonære våren vekker stor begeistring.

- Dette er ganske eksepsjonelt, først og fremst fordi danske forlag ofte påpeker at det er vanskelig å få omtaler av oversatte bøker i Danmark. Men Vigdis Hjorth fikk hele seks anmeldelser allerede innen en uke etter lansering. Det sier mye om interessen for forfatterskapet, og at Hjorth nå for alvor er etablert som en av de virkelig store nordiske forfatterne, forteller Ingvild Haugland Blatt, som er leder av Cappelen Damm Agency.

Ja! til Vigdis Hjorths kloke, rørende, tankevekkende og vakre portrett
Vigdis Hjorth pleier å si den ufiltrerte sannheten om familien. Nå ser hun et poeng i å opprettholde livsløgnen for et gjennomsnittsmenneske.
Slik starter Weekendavisens Klaus Rothstein sin meget begeistrede anmeldelse. Videre skriver han:
«Det er innebygd et så sympatisk og modig nei! i denne romanen at jeg må bryte ut i et begeistret, bekreftende ja! Ja! til Vigdis Hjorths kloke, rørende, tankevekkende og vakre portrett av Paula."
Og så påpeker han: «Det har det alltid vært Vigdis Hjorts litterære varemerke å få frem sannheten uten filter og ikke være redd for den. Men i denne roman viser hun en ny mildhet, en slags hensynsfull sympati. Det som kunne ha splitte familien til atomer, det som kunne vært en altomfattende og ødeleggende revolusjon, tar til takke med å være en indre overenskomst. Livsløgnen består for familien. Men Paula er fri. [… ] Femten år. Den revolusjonære våren er i all sin behendige korthet (188 sider, ikke et ord for mye, ikke et ord for lite) både et fullt utviklet portrett av en jente og en eksistensiell roman om å finne sin egen kjerne. Det hele er skrevet med et språklig overskudd som får hver setning til å skinne med prosaisk kraft, og på nesten hver side skriver Vigdis Hjorth frem poeng eller funderinger det er verdt å dvele ved. Det er derfor en sann glede å si ja til Paulas nei.”

Hvordan minner er konstruert over og i tid.

I avisen Information oppsummerer anmelder Kamilla Löfström godt:
"Livsløgner, familiehemmeligheter, forstillelse og falskhet er Vigdis Hjorths helt
store tema, og i forlengelsen av disse, de strukturelle hierarki og undertrykkelsen av individet,
som løgnene opprettholder. Slik er det også i hennes nye Femten år. Den revolusjonære våren, som har jenta Paula som hovedperson og filter. Romanen er tett og kompakt fortalt, utspiller seg egentlig kun fra den tiden Paula er ti eller elleve år gammel, til hun er 15, og etter familietradisjon skal konfirmeres. Men det er fortalt med stor tidsmessig avstand, slik at det snarere handler om erindring og tid, det vil si, om hvordan minner er konstruert over og i tid."

Jeg som leser ble helt oppslukt
Kan du huske den dagen da du begynte å føle deg annerledes, er overskriften på Jacob Ørsteds anmeldelse i den danske avisen Berlingske. Videre skrive han:
«Romanens trumfkort er at Vigdis Hjorth har gjort hovedpersonen svært reflektert rundt egen posisjon i familielandskapet. Underveis kjemper hun en stille frigjøringskamp for å bli en selvstendig, ung kvinne gjennom kloke funderinger og overveielser. Det er skrevet så overbevisende at jeg som leser ble helt oppslukt av virkeligheten som utspiller seg inne i hodet til den svært unge kvinnen. Og ikke minst: En bok det er umulig å lese uten å begynne å tenke på egen oppvekst og på hvordan du selv begynte å føle deg merkelig og annerledes enn resten av familieflokken.”

Trekker ned stripe for stripe av det dobbeltmoralske tapetet
På listen med anbefalte bøker, som borer og gnager i det evig fascinerende ungpikesinnet,
kan du trygt skriv Vigdis Hjorths roman om Paula, melder Politikens anmelder Lise Garsdal.

I Kristeligt Dagblad mener Lotte Kirkeby at hovedpersonen «Paulas coming-of-age er skildret med en fin sanselighet, med stor oppmerksomhet på det gjenkjennelige livet som endrer seg litt dag for dag og gjør hennes verden, hennes bevissthet og dermed også hennes avstand til familien større.»
Videre skriver anmelderen: «Innledningsvis oppleves verden for Paula som en virkelighet i total symbiose. Lykke er
å finne et kratt av modne bringebær. Plukke noen blomster i engen og plasser dem i en vase.
Våkne opp til lukten av mor Rakels nybakte brød. Varme turer om sommeren til bestemors lille hus. Alt meget nøyaktig og poetisk lagt for dagen gjennom Vigdis Hjorths velskrevne penn. I lullende og messende prosa vekkes det snart noe i Paulas sinn. En grad av selvinnsikt og en mørk sky av tanker dreier seg snart om at alle hennes nære relasjoner kanskje ikke er så lykkelige i hverdagen som de ser ut til å være. I stedet for å være en del av felleskapet, begynner hovedpersonen vår å se familiekonstruksjonen fra utsiden.»


"Vigdis Hjorth trekker ned stripe for stripe av det dobbeltmoralske tapetet på veggene, og Paulas konfirmasjon utgjør en tragikomisk kulminasjon i en oppvekst bestående av like deler nedarvede tradisjoner og gledesløs fromhet", påpeker Jyllands-Postens anmelder Henriette Bacher Lind.

Tove Ditlevsen
I Nordjyske Stiftstidende skriver Bodil Christensen: "Når man leser norske Vigdis Hjorths roman ”Femten år”, står Tove Ditlevsen som en god og eldre venninne til Vigdis Hjorth roman. Hjorth og Ditlevsen har begge et helt spesielt blikk for barnet, som snart skal bli voksent."

På Litteratursiden.dk mener anmelder Barbara Rugholm at romanen er «en meget rørende, stille og klok fortelling om den avgjørende tid, hvor et selvstendig menneske dannes.» Videre skriver hun: «Vigdis Hjorth klarer nok en gang å presentere eksistensielle problemstillinger slik at det gjør vondt, men med en karakteristisk humor som preger forfatterskapet. Hovedpersonens indre monologer løftes av poetiske naturbeskrivelser, som er elegant knyttet til hennes utvikling, akkurat som i Hjorths forrige roman Er mor død. … Romanen utspiller seg i en tid før smarttelefoner og sosiale medier, der løgner flagrer i form av brev, og tenåringer har tid til å se ut i luften og snakke med presten om Kierkegaard og Ibsen. Gårsdagens verden er kanskje borte, men verden ifølge Vigdis er universell, berikende og livskraftig som en femtenåring på en god dag.»

Related links

Emner

Kategorier

Kontakter

Tone Hansen

Tone Hansen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef + ansvarlig for Dokumentar og samfunn 92435573

Norges største bokforlag med utgivelser innen de fleste fagområder

Cappelen Damm er Norges største forlag. Forlaget utvikler, formidler, selger og distribuerer kunnskap, kultur og leseopplevelser til voksne og barn.