Gå videre til innhold
Fenomenet My Little Pony har eksistert i hele 40 år. De ulike figurene har gjennomgått noen endringer gjennom årene, men er fortsatt lett gjenkjennelige og i farta. I tillegg til figurer og tilbehør, finnes bøker, TV-serier, filmer og klær.
Fenomenet My Little Pony har eksistert i hele 40 år. De ulike figurene har gjennomgått noen endringer gjennom årene, men er fortsatt lett gjenkjennelige og i farta. I tillegg til figurer og tilbehør, finnes bøker, TV-serier, filmer og klær.

Pressemelding -

En av verdens største merkevarer for barn, My Little Pony, kan feire 40 års jubileum!

I år kan en av verdens største merkevarer for barn, My Little Pony (MLP), feire 40-års jubileum. MLP består av en serie fargerike ponnifigurer i plast med diverse tilbehør, i tillegg til bøker TV, film og diverse spinoff-produkter. Målgruppen har vært småjenter, men det finnes også en stor fanskare av voksne, Bronies. Nå foreligger en ny bok: My Little Pony - En ny generasjon.

Litt om den nye boken, My Little Pony - En ny generasjon
Dette er en gjennomillustrert bok om motsetninger, konflikter og vennskapsdrømmer, der det går bra til slutt. Hver kveld når ponnien Sunny legger seg, leser faren datterens yndlingshistorie for henne: «En gang for mange, mange måner siden levde det en helt spesiell enhjørning i gamle Equestria. Hun og vennene hennes viste de andre ponniene hvor magisk vennskap kan være …» Sunny lukker øynene og sovner. Hun drømmer om en verden der jordponnier, pegasuser og enhjørninger lever i fred og fordragelighet igjen ... 

Litt historikk
Da ponniene kom på markedet i 1982, fantes de kun en i voksen variant. Etter hvert fikk de klær, og små babyponnier kom på markedet. Formen og produktene har tilpasset seg aktuelle leketøytrender, med hus, kjøretøy, karuseller og andre lekesaker. Fire tegnefilmserier for fjernsyn og kinofilmene My Little Pony: The Movie (1986) og My Little Pony: The Movie (2017) har bidratt til at My Little Pony har forblitt en suksess og nådd stadig nye generasjone ...

Bronies - et pussig fenomen

Som nevnt har småjenter vært hovedmålgruppen for My Little Poni. Men i 2010 førte TV-serien My Little Pony: Vennskap er ren magi til etableringen av såkalte Bronier eller Bronies, en stor fanskare bestående av unge fra 13-35 år. I hovedsak gutter og menn. Tilhengerne leker, kler seg ut og deler sin spesielle interesse på nettet, men det avholdes også arrangementer med foredrag og kostymekonkurranser. Les mer om norske Bronies her: Norske bronies: Menn som elsker My Little Pony – VG

Kontakt i forlaget: 
Anne Østgaard, anne.ostgaard@cappelendamm.no / mobil: 971 64 649

Emner

Kontakter

Tone Hansen

Tone Hansen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 92435573
Ole Bjerkebakke

Ole Bjerkebakke

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig Skjønnlitteratur +47 905 91 564
Vibeke Christiansen

Vibeke Christiansen

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig livsstil og krim & underholdning 41299950

Rikke Elling Grønvold

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig barne- og ungdomsbøker 99743904

Norges største bokforlag med utgivelser innen de fleste fagområder

Cappelen Damm er Norges største forlag. Forlaget utvikler, formidler, selger og distribuerer kunnskap, kultur og leseopplevelser til voksne og barn.