Helene Uri med ablegøyer og andre rare ord i ny, leken bok for barn

Den mangfoldige Helene Uri er en av våre fremste eksperter på ord. Gjennom boken "Rare ord" har hun og illustratør Kristin Roskifte skapt en leken, fargerik og sprudlende hyllest til språket vårt. "Rare ord" er et verk for fremoverlente foreldre som vil gi ungene sine et språklig forsprang. Barn fra syv år og oppover vil ha glede av innholdet. Kanskje kan boken bidra til at de små kan imponere de store, og bli en bruksbok for hele familien!

Hva er ablegøyer? Hva er mukofag? Og hva betyr det å være fjong? Dette er eksempler på noen av de «rare» ordene som er med i boken. Mange voksne tror dessverre at barn ikke tåler ord de ikke forstår. Men barn strekker seg gjerne for å lære nye, rare og vanskelige ord. Og de leker ofte med språket fordi de liker klangen, sammensetningen og rytmen i ulike ord. I boken «Rare ord» har Helene Uri samlet hele 426 merkelige, morsomme og mystiske ord som pirrer nysgjerrigheten og utvider ordforrådet. Noen av dem er sære og gammeldagse. Andre har røtter i språk som gresk og latin. Enkelte kan være vitenskapelige, men er minst like snodige. Lurer du selv på hva en mukofag er? Jo, det er noe så ekkelt, men ikke uvanlig, som en snørrspiser! De øvrige 425 ordene forklares grundig i boken!

Helene Uri (f. 1964) har en doktorgrad i lingvistikk, en professor II-stilling ved Norsk barnebokinstitutt og en rekke andre engasjementer og verv. Hun er også en kritikerrost og prisbelønnet forfatter, og kan blant annet skilte med en Bragepris (2018). Uri debuterte i 1995 med ungdomsromanen «Anna på fredag» (Gyldendal), og har senere skrevet nærmere 30 bøker i ulike sjangere for både barn og voksne. I tillegg til vitenskapelige artikler. Bøkene hennes er oversatt til rundt tjue språk.

Kristin Roskifte (f. 1975) er illustratør og forfatter, og debuterte i 2003 med bildeboken «Alt vi ikke vet» (Cappelen Damm). Senere har hun utgitt både egne bøker og illustrert andres; Bøker som er kritikerroste og prisbelønte. I 2019 ble hun tildelt Nordisk Råds pris for barne- og ungdomslitteratur for bildeboken "Alle sammen teller" (Magikon, 2018). I år er denne boken nominert til Deutscher Jugendlitteraturpreis. Roskiftes bøker er oversatt til 38 språk.

Kontaktinfo:

Helene Uri: Mobil 951 64 102 / helene_uri@hotmail.com

Kristin Roskifte: Mobil 900 75 491 / kr@kristinroskifte.no