«Kunne gitt terningkast sju. Tårene strømmer under lesningen av verdens vakreste bok», skrev Dagbladets anmelder Cathrine Krøger

Over en million solgte bøker i Frankrike, årets mest solgte roman i Italia og nå nummer en i Norge.

Franske Valérie Perrins romanen Å vanne blomster om kvelden ble omtalt i italiensk presse som «den vakreste boken i verden». Etter kun en uke i salg har boken nå gått rett inn som nummer en på den norske bestselgerlisten. Cappelen Damm opplever at leserreaksjonene er overstrømmende, og etterspørselen er så stor at forlaget har måttet sette i gang produksjon av enda flere bøker. Etter kun en uke i salg er samlet opplag på 35 000 eksemplarer. Cappelen Damms salgs- og markedsdirektør Knut Gørvell forteller at "lastebilene kjører så fort de kan fra trykkeriet for å dekke etterspørselen i bokhandlene".

Så vidunderlig at den fortjener betegnelsen
"Det å kalle ei bok verdens vakreste høres nærmest litt fjollete ut. Forfatteri er ikke er et verdensmesterskap. Men boka med den beskjedne tittelen «Å vanne blomster om kvelden» er så vidunderlig at den fortjener betegnelsen. Allerede på første side ble jeg så betatt at jeg nærmest ble euforisk. Sødmen, melankolien, den tørrvittige galgenhumoren, tematikken, personene – alt er så originalt og gråtevakkert og formfullendt at jeg gladelig ville gitt terningkast sju.", skrev Dagbladets anmelder Cathrine Krøger.

Den 500-siders lange bok-sensasjonen omtales som en vakker, livsbejaende fortelling om livets små og store spørsmål, og om å våge å tro på lykken. Vi møter Violette som lever et stille liv som gravlundsvokter i en landsby i Bourgogne. Hun vanner blomster og steller alle gravene, og vet nøyaktig hvem som ligger begravet hvor. Bare én uke i året tar hun fri, for å reise til kysten og svømme i havet.

I sin anmeldelse i Dagbladet kommenterte Krøger at boken "tilsynelatende bare handler om en kvinne som pusler rundt de døde. Men etter hvert utvider den seg, lik en blomst som folder seg ut. Fortellingen er i og for seg mørk, og på sitt vis er det en oppvekstroman".
Også Guri Hjeltnes i VG er begeistret for romanen, hun mener dette er en roman som fenger og "en deilig bok som er utrolig fin å lese ved årsstart i en pandemi".

Publikumsfavoritten, som er solgt til over 30 land, har sjarmert kritikere både i Norge og internasjonalt. I The Guardian mener anmelderen at romanen er melankolsk og likevel livsbejaende, anmelder i Publishers Weekly beskrev den som «... et ømt og gripende dypdykk i kjærlighet, tap og forsoning.» mens La Marseillaise skriver «Stormende applaus! Og tro meg, ordet 'stormende' er ikke for sterkt.»

Boken er oversatt til norsk av Kristi Heggli.