Å dykke etter sjøhester er en unik bok om hukommelsen skrevet av Hilde Østby og Ylva Østby. Nå ønsker flere andre land å utgi boken. Foto: Anna Julia Granberg

Verden vil ha norsk bok om hukommelse

En norsk bok om hukommelse opplever stor interesse fra utenlandske forlag. Med "Å dykke etter sjøhester. En bok om hukommelse" har søstrene Ylva og Hilde Østby i høst skrevet en unik bok. Cappelen Damm Agency har merket svært stor interesse fra en rekke utenlandske forlag. Rettighetene til boken er allerede solgt til Danmark, Polen og Canada. Via det canadiske forlaget skal den distribueres til det store, engelskspråklige markedet.

Kort tid etter lanseringen ble World English Rights for Å dykke etter sjøhester solgt til forlaget Greystone i Canada. Greystone er et forlag som har en omfattende distribusjon både til Nord-Amerika og Storbritannia, i tillegg har de distribusjonskanaler til de fleste engelskspråklige land.

Etter en svært spennende auksjon ble de polske rettighetene til Å dykke etter sjøhester solgt til forlaget Marginesy. Boken skal også oversettes til dansk. I Danmark er det forlaget Gyldendal som etter spennende budrunder greide å sikre seg rettighetene til den populære boken. Et stort antall forlag i en rekke ulike land er nå i dialog med Cappelen Damm Agency om boken, og mye tyder på at ytterligere salg av rettighetene vil finne sted snart.

Unik bok om hukommelse
I Å dykke etter sjøhester. En bok om hukommelse viser forfatterne hvordan hjernen på nesten magisk vis henter fram informasjon og gjenskaper øyeblikk for oss, og hvordan minner danner et nødvendig grunnlag for vår evne til å forestille oss framtiden. Men like mye handler boken om at hukommelsen er en svært upålitelig venn som følger noen helt egne regler, og at noen minner er aller best glemt.

For kan vi stole på hukommelsen vår? Hvordan er barns hukommelse annerledes enn eldre folks minner? Hvordan kan vi bli bedre til å lære? Hvordan leve med traumatiske minner, og hvordan leve uten minner i det hele tatt? Dette er bare noen av spørsmålene søstrene Østby undersøker.

Hvordan hukommelsen virker
Forfatterne tar oss med på en forrykende rundreise, fra oppdagelsen av hippocampus til moderne tankelesing ved hjelp av MR-maskiner. Boka handler om falske minner, glemsel, hukommelsesteknikker og minnehoper. De snakker med en mann som har mistet all hukommelse, en Utøya-overlevende, ti dykkere, fire stormestre i sjakk, en kriminaletterforsker, en operasanger, en hukommelsesmester, en quizdronning, forfatter Linn Ullmann, Nobelpris-vinner Edvard Moser, Snøhetta-arkitekt Kjetil Trædal Torsen, klimaforsker Chris Field og blogger Ida Jackson. De sender også sin egen søster ut av et fly i fallskjerm for å høre hvordan det er når livet passerer revy. Gjennom disse møtene setter forfatterne temaet inn i en større kontekst og viser oss mer av hvordan hukommelsen virker.

Jula er hukommelsens høytid!
Kan hjernen røpe hemmeligheten bak julestemningen?
Kan vi bli syke av for mye julenostalgi? I desember 2015 mente danske forskere at de hadde klart å påvise julestemningen i hjernen, gjennom et enkelt, men genialt eksperiment. Les mer om dette i Ylva Østbys blogg

Og les utdrag fra boken her