Vigdis Hjorths roman anmeldt i The New York Review of Books

Tre av Vigdis Hjorths romaner er publisert i engelsk utgave. Den siste utgivelsen, Leve posthornet!, har fått bred mediedekning både i Storbritannia og USA. Romanen ble blant annet anmeldte i The New York Times av den anerkjente, amerikanske forfatteren John Freeman. Han fremhever at Leve posthornet! er en strålende studie av det menneskelige, full av overraskende vendinger og engasjerende skrivekunst. Begeistret skrev han videre at Hjorths forfatterskap består av energiske, lettleste bøker som dykker ned i hverdagslivet og avslører alle farene og dilemmaene som hviler under den polerte overflaten.

Siste tilskudd i mediedekning er den ferske anmeldelsen i The New York Review of Books, som man kan anta vil bidra til ytterligere interesse for Hjorths roman.

Utgitt i 32 land
Ingvild Haugland Blatt, som er leder av Cappelen Damm Agency, kommenterer den amerikanske mottakelsen slik: - Vigdis Hjorth har nå fått veldig gode anmeldelser i store, amerikanske aviser og tidsskrift som The New Yorker, The New York Times Book Review, Washington Post, The New York Review of Books og en rekke andre. Dét er det ikke mange norske forfattere som opplever. Den internasjonale interessen rundt forfatterskapet hennes er stor, og bøkene er nå utgitt i hele 32 land.

Videre påpeker Haugland Blatt: -Hjorth tar opp allmenne og universelle utfordringer, som veldig mange kan kjenne seg igjen i – bøkene har derfor stor appell langt ut over de norske grensene. Hun har et skarpt blikk for aktuelle tema i samtiden, og hun har markert seg som en uredd politisk forfatter. I Leve posthornet! går Hjorth løs på så vel politiske som eksistensielle problemstillinger. Det er en bok om kommunikasjon og ensomhet, og en historie som viser oss at også tilsynelatende håpløse kamper kan være viktige å kjempe. En historie mange kan relatere seg til.